uyku_k.jpg

UYKU CERRAHÄ°SÄ°

Bugün uykunun basit bir dinlenme olayı olmadığı, birçok önemli yaÅŸamsal faaliyetin uyku sırasında düzenlendiÄŸi bilinmektedir. Ä°nsan hayatının yaklaşık üçte birinin uykuda geçtiÄŸi düÅŸünülürse, yaÅŸamımızın uzun bir dönemini oluÅŸturan bu sürenin de tıpkı uyanıklık dönemi gibi saÄŸlıklı ve normal ÅŸartlar altında devam etmesi oldukça önemlidir. Uluslararası sınıflamada da yer alan birçok uyku bozuklukları bulunmakla birlikte, uyku apnesi hem toplumsal hem de kiÅŸisel olarak ciddi saÄŸlık problemlerine, ekonomik ve zaman kayıplarına yol açtığı görülmektedir. Bilimsel olarak uyku; vücudumuzun, organlarımızın yenilendiÄŸi safhadır ve aÅŸağıdaki iÅŸlevlerde önemli olduÄŸu düÅŸünülmektedir;

• Vücudun yenilenmesi ve çocuklarda büyüme hormonunun salgılanması

• Metabolik enerjinin korunması, bedensel olarak dinlenme

• Organların fizyolojik onarımı

• Entellektüel performansın korunması, öÄŸrenme ve hafıza

• Sinirsel yenilenme, ruhsal dinlenme

Uykuda solunum bozukluklarının içerisinde yer alan “Uyku Apnesi” son yıllarda halk saÄŸlığı açısından da giderek önem kazanmaktadır.

UYKU APNESÄ° VE BELÄ°RTÄ°LERÄ° NEDÄ°R?

APNE kelimesi Yunanca’da soluksuz kalmak anlamına gelmektedir. Uyku apnesi ise uyku esnasında tekrarlayan nefes durmaları ile karakterize, oksijen düÅŸmesi ve uyku bölünmelerine sebep olan, ani ölüm riski oluÅŸturan ve vücutta birçok sistemi etkileyen ciddi bir hastalıktır. Uyku apnesinin birkaç farklı tipi bulunur. Bunların içinde obstrüktif uyku apnesi en sık rastlanan tipidir. Üst havayolunda meydana gelen tıkanmalar veya daralmalar sonucunda oluÅŸmaktadır. Bu tıkanma veya daralmaların sebebi tam olarak bilinmemektedir.

Toplumda oldukça yaygın bulunmakta, kadınların en az %2’sinde erkeklerin %4’ ünde uyku apnesi görülmektedir. Nefes durmaları esnasında kandaki oksijen seviyesi düÅŸmekte, beyin ise bu durumu algılayarak tıkanan havayolunu açmak ve normal solunuma dönmek için uykudan uyandırmaktadır. Bu uyanmalar bazen hatırlayabildiÄŸimiz çoÄŸu zamanda arousal-uyanayazma adı verilen kısa uyanıklıklar ÅŸeklinde olmaktadır. KiÅŸi bu uyanayazmaları hatırlamaz. Uyku-uyanıklık arasındaki bu kısa geçiÅŸler uyku süresince onlarca kez tekrar ortaya çıkmaktadır.

HORLAMA uyku apnesinin bir diÄŸer belirtisidir. Toplumda sosyal sorunlara yol açması dışında çok üstünde durulmayan, çoÄŸu zamanda normal olarak karşılanan horlama uyku apnesinin önemli bir belirtisidir. Uyku apnesi olan hastalarda genellikle yüksek sesli, gürültülü bir horlama görülür. Tabi ki bundan en çok ÅŸikâyet eden eÅŸler ve ailenin diÄŸer bireyleridir. Horlama üst havayolunda kasların gevÅŸemesi ile dilin geriye düÅŸerek ve diÄŸer gevÅŸek dokularla beraber titreÅŸmesi sonucu ortaya çıkar. YumuÅŸak damağın ve küçük dilin normalden uzun olması, büyük bademcik ve geniz eti ya da burundaki darlıklar da horlamayı tetikleyebilir. Horlama sıklığı ve ÅŸiddeti yaÅŸ ve kilo alımı ile artmaktadır.

GÜNDÜZ AÅžIRI UYKU HALÄ° diÄŸer bir tipik belirtisidir. KiÅŸi gece apnelere baÄŸlı ortaya çıkan düÅŸük oksijen, bölünmüÅŸ uyku gibi etkenlerin sonucu olarak yetersiz veya dinlendirici olmayan bir gece geçirir. Vücut, bu yetersiz uykuyu telafi etmek için gün içerisinde sabit olduÄŸu her an uyuma eÄŸilimindedir. KiÅŸinin günlük aktiviteleri, sosyal iliÅŸkileri ciddi anlamda etkilenir. Hatta bu konuda araba kullanan veya dikkat gerektiren bir iÅŸte çalışan bir kiÅŸinin bu esnada uykuya dalması ya da halk tabiri ile “içinin geçmesi” ciddi ve geri dönüÅŸü olmayan kazalara sebep olmaktadır.

Devamlı, uzun süredir devam eden horlama, gündüz aşırı uyku hali ve tanıklı apne denilen yakınları tarafından fark edilen uykuda nefes durmaları tipik üç belirtisidir. Bunun yanında, gece boÄŸulma hissi ile uyanma ve çarpıntı, yorgun-dinlenmeden uyanma, sabah baÅŸ aÄŸrıları sık rastlanır. Halsizlik, gece sık tuvalete çıkma, depresyon, sinirlilik diÄŸer belirtilerdir.

UYKU APNESÄ° Ä°ÇÄ°N RÄ°SK FAKTÖRLERÄ° NEDÄ°R?

Üst solunum yollarında daralmaya yol açan olan faktörler uyku apnesi içinde risk faktörlerini oluÅŸturur. Özellikle kilo fazlalığı-obezite, yaÅŸ, cinsiyet, genetik özellikler, kullanılan ilaçlar gibi genel faktörler yanında, burun boÄŸaz bölgesinin yapısı, baÅŸ-boyun pozisyonu ve boyun çapı geniÅŸliÄŸi gibi anatomik faktörlerde etkili olmaktadır. Sigara ve alkol kullanımı uyku apnesi riskini artıran en yaygın nedenler arasındadır.

NE YAPMALIYIM VE NASIL BÄ°R YOL Ä°ZLEMELÄ°YÄ°M?

Yukarıda sayılan tipik üç belirtiden en az biri var ise uykuda solunum bozuklukları ile ilgilenen bir uzman hekime baÅŸvurmalısınız. BulunduÄŸunuz yerde bir uyku laboratuvarı veya uyku merkezi bulunup bulunmadığını araÅŸtırın.

Bu hastalığın tanısı için “altın standart tanı yöntemi” olarak bir polisomnografi testi yapılması gerekmektedir. Belirlenen bir randevu tarihinde uzman hekimin öneri ve isteklerine uygun olarak kiÅŸinin bir gece uyku laboratuvarında uyuması istenir. Yapılacak testin bir tehlikesi yoktur. Amaç kiÅŸinin uykudaki durumunu gözlemlemektir. Bununla birlikte kiÅŸinin gece boyunca beyin dalgalarının özelliklerine göre ayırt edilen uyku yapısı, ağız ve burundan gerçekleÅŸtirdiÄŸi solunum hareketlerine baÄŸlı nefes durmalarının ve kısa uyanıklıkların olup olmadığı, karın ve göÄŸüs hareketleri, oksijen düzeyi, kalp hızı, bacak hareketleri gibi bilgilerin alınması çeÅŸitli sensör, kemer ve elektrotlar vasıtasıyla saÄŸlanır. Ertesi gün veya uygun bir zamanda uzman hekim deÄŸerlendirmeyi yapar, kiÅŸiye hastalığın tipi, ÅŸiddeti ve diÄŸer sonuçları belirterek yapılması gerekenler konusunda bilgi verir.

TEDAVÄ° EDÄ°LEMEZSE NE OLUR?

Uyku apnesi tedavi edilmeden bırakıldığı takdirde kısa dönemde ev, iÅŸ veya trafik kazaları, uzun dönemde de kalp-damar hastalıkları ile ölüm oranlarında artış olmaktadır. Oksijen düÅŸüklüÄŸü sonucu beyne giden oksijen azalması sabah olan baÅŸ aÄŸrısı yapabilmektedir. Karar verme yeteneÄŸinde azalma, hafıza zayıflaması, unutkanlık, kiÅŸilik ve davranış deÄŸiÅŸiklikleri gibi özellikler sıklıkla ağır dereceli uyku apnesi olanlarda görülür. Hastaların %30’una depresyon eÅŸlik etmektedir. Özellikle ÅŸiddetli uyku apnesi olan olgular, tedavi edilmezlerse aÅŸağıdaki hastalıklarda artış olduÄŸu gösterilmiÅŸtir.

• Kalp krizi, kontrol altına alınmakta zorlanılan hipertansiyon, kardiyak ritm düzensizlikleri ve hatta ani ölümler

• Sinir sistemi: Beyin felçleri, baÅŸ aÄŸrıları, depresyon, unutkanlık, karar verme yeteneÄŸinde azalma

• Hormonal sistem: Büyüme hormonunda azalmaya baÄŸlı çocuklarda geliÅŸme geriliÄŸi, cinsel isteksizlik, insülin seviyesinde artma, ÅŸekere yatkınlık

• DiÄŸer: Trafik kazaları, evlilik sorunları, yaÅŸam kalitesinde azalma, reflü

NASIL TEDAVÄ° EDÄ°LÄ°R?

Hastalığın tipi ve ÅŸiddeti belirlendikten sonra uygun bir tedavi seçeneÄŸi belirlenir. Ancak bundan önce hastalık derecesi ne olursa olsun genel önlemlerin alınması kiÅŸinin ve ailesinin bu konuda bilgilendirilmesi saÄŸlanır.

GENEL ÖNLEMLER:

Öncelikle kiÅŸinin risk faktörlerine yönelik tedavileri uygulaması hastalığın durumunu hafifletecektir.

Kilo vermesi: Obezite uyku apnesini artıran en önemli faktörlerden birisidir.
Yatış pozisyonu: yer çekiminin etkisine baÄŸlı olarak sırt üstü pozisyonda uyku apnesi artar, yan yatışta azalabilir. Bundan dolayı sırt üstü yatmasını engelleyecek çeÅŸitli metodlar denenmiÅŸtir. Pijamasının sırt kısmına tenis topları, yastık parçası dikmek gibi.

Alkol veya sakinleÅŸtirici-uyku yapan ilaçlardan kaçınmak

Ek hastalıkların tedavi edilmesi: Hipotroidi (Guatr bezinin az çalışması)

Trafik veya iş kazaları konusunda uyarmak.

Ä°LAÇ TEDAVÄ°SÄ°:

Hastalıkla ilgili yukarıda belirtilen sebepleri ortadan kaldıracak ve yan etkisi olmayan her hangi bir ilaç henüz yoktur.

PAP TEDAVÄ°SÄ°(Pozitif Havayolu Tedavisi):

Altın standart tedavi yöntemi olarak bu hastalığın en etkili ve kesin tedavisi sürekli pozitif basınçlı hava veren PAP dediÄŸimiz cihazlardır. Mekanik bir çözüm sunmaktadır. Bu tedavide pozitif hava saÄŸlayan bu cihazlar uyguladıkları uygun basınçlarda daralan ya da tıkanan havayolunu açmaktadır. Bu cihazla birlikte düÅŸük dirençli bir hortum ve kiÅŸinin ağız ve burun yapısına uygun bir maske aracılık eder. Tedavide cihazın tipi önemlidir ve hastalığın tipine göre deÄŸiÅŸir. Hasta konforunu saÄŸlaması açısından kullanılacak maske de en az cihaz kadar önemlidir. KiÅŸi bu cihazları uykuda kullanır ve kullandığı süre içinde düzelir. Ancak cihazı bırakırsa yaÅŸadığı sıkıntılar tekrar ortaya çıkmaya baÅŸlar. Bundan dolayı uzun süreli ancak etkili bir tedavi yöntemidir.

AÄžIZ Ä°ÇÄ° ARAÇ TEDAVÄ°SÄ°:

Ağız içi araçlar (AÄ°A) olarak bilinen bu tedavi seçeneÄŸinin amacı, uyku sırasında ağız içine yerleÅŸtirilen bir takım araçlarla üst solunum yollarına ait yapıların pozisyonunu deÄŸiÅŸtirip (örneÄŸin dili öne çekerek) hava yolunu geniÅŸletmek kas fonksiyonları üzerine etki ederek direnci düÅŸürmek ve havayollarının tıkanmasına engel olmaktır. Bu aparatlar genel olarak basit horlaması veya hafif dereceli uyku apnesi olan olgularda bir tedavi seçeneÄŸi olabilir. Dili önde tutan veya çeneyi öne ilerleten araç tipleri bulunur.

CERRAHÄ° TEDAVÄ°:

Uyku apnesinin en etkili tedavisi PAP cihazları ile yapılmaktadır. Ancak darlık yeri tam belirlenirse bu alanda çoÄŸunlukla düzeltici cerrahi olarak yardımcı olmaktadır.