koklear_k.jpg

KOKLEAR Ä°MPLANT (BÄ°YONÄ°K KULAK)

Toplumda ‘Biyonik Kulak’ olarak da bilinen Koklear Ä°mplant, iÅŸitme cihazlarının kullanılması sonucu fayda görmeyen veya menenjit gibi hastalıklar sonrası iÅŸitmesini kaybetmiÅŸ kiÅŸilerde acilen uygulanan cerrahi müdahale ile takılan bir iç kulak iÅŸitme protezidir. Biyonik kulak sistemi iki bölümden oluÅŸur. Birinci bölüm; operasyonla iç kulaÄŸa yerleÅŸtirilen implantın iç kısmı diÄŸeri ise operasyondan sonra yaklaşık 4-6 hafta sonrası takılan dış kısımdır. Sesler, dış parçadaki mikrofon tarafından alınır ve ses enerjisi iÅŸlemlenerek elektrik enerjisine dönüÅŸtürülür. Ä°mplantın, kokleada (salyangoz) bulunan elektrotlarına bir dizi elektriksel uyarı yollanır. Ä°ÅŸitme sinirine ulaÅŸan bu uyarıları beyindeki iÅŸitme merkezine iletilip, deÄŸerlendirilir.

KÄ°MLER KOKLEAR Ä°MPLANT (BÄ°YONÄ°K KULAK) ADAYI OLABÄ°LÄ°R?

Burada sıralanan maddelerdeki her kiÅŸi koklear implant adayı olamayabilir. Sosyal sigortalar kurumu implant aday kriterlerini deÄŸiÅŸtirip, düzenleyebilir; ödeme kapsamında olup olmadığı hususunu doktorunuza danışmalısınız. KiÅŸilerin tek tek bireysel nitelikleri, iÅŸitme kaybının türü ÅŸekli özellikle çocuk hastaların ailelerinin beklentisinin gerçekliÄŸi, motivasyonu bu rehabilitasyon operasyonuna aday olup olunmamasını etkiler. Operasyonla takılan iç parçanın etkili olarak kullanılabilmesi için dış parça takıldıktan sonra eÄŸitimlerin ve kontrollerin aksatılmadan yoÄŸun biçimde gerçekleÅŸtirilmesi gerekmektedir.

• DoÄŸuÅŸtan iÅŸitme kaybı ile doÄŸan çocuklar,

• Otoimmun iç kulak hastalığı geçirerek iÅŸitme cihazları ile yeterli rehabilitasyon saÄŸlanamayan hastalar,

• Sonradan iÅŸitme kaybı olmasına neden olan geçirilmiÅŸ ani iÅŸitme kaybı, kaza, hastalık, operasyon gibi olaylar sonucu iÅŸitmesini kaybeden eriÅŸkinler,

• Ä°leri, çok ileri ve total iÅŸitme kaybı olanlar bu uygulamadan yararlanabilir.

KÄ°MLER KOKLEAR Ä°MPLANT (BÄ°YONÄ°K KULAK) Ä°ÇÄ°N UYGUN ADAY DEĞİLDÄ°R?

• Ayarları iyi yapılıp iÅŸitme kaybının özelliÄŸine göre kiÅŸiye özel verilen iÅŸitme cihazından fayda görerek yeterli konuÅŸma ve anlama saÄŸlayabiliyorsa,

• Çok uzun süredir rehabilite edilmemiÅŸ ileri derecede iÅŸitme kaybı varsa,

• Ä°ÅŸitme kaybının nedeni iÅŸitme sinirinin olmaması ise,

• Koklea, geçiririlen menenjit gibi enfeksiyonlar sonrası elektrotları yerleÅŸtiremeyecek kadar skleroze olmuÅŸsa

• KiÅŸinin genel anestezi almasına veya cerrahi olmasına ek hastalıklarının olması durumunda

KOKLEAR Ä°MPLANT (BÄ°YONÄ°K KULAK) TATBÄ°KÄ° ÖNCESÄ°NDE NASIL BÄ°R HAZIRLIK YAPILIR?

Ä°mplant cerrahisi düÅŸünülen hastanın iÅŸitme kaybı tetkik edilir ve iÅŸitme cihazlarından fayda görüp görmediÄŸi takip edilmeye baÅŸlanır. Ä°ç kulağın ve orta kulağın bu cerrahiye uygun olup olmadığına bakmak için hatta iÅŸitme sinirinin olup olmadığını kontrolü için radyolojik incemeler yapılır. Genel anestezi almaya uygun olup olmadığı, cerrahiye engel ek hastalıklarının varlığı araÅŸtırılır. GereÄŸinde çocuk hastalarda çocuk nörolojisi ve psikiyatrisinden görüÅŸ alınabilir.

KOKLEAR Ä°MPLANT (BÄ°YONÄ°K KULAK) AMELÄ°YATI

Ameliyata uygun olarak ÅŸeçilen aday için Koklear Ä°mplant operasyonu genel anestezi altında yaklaşık 3-4 saat sürer. Operasyonun riski diÄŸer kulak operasyonlarına benzer ÅŸekildedir en önemlileri yüz felci, beyin omurilik sıvısının gelmesidir. Kulak arkasına yapılan kesiyle implant için yuva hazırlanır. Ä°ç kulaÄŸa yani kokleaya elektrodlar cerrahın tercihine göre yuvarlak pencere veya kokleostomi deÄŸilen kokleaya açılan pencere yardımıyla iletilir. Operasyon sahası  kapatılmadan önce elektrot fonksiyonu ile implantın çalışıp çalışmadığı test edilir. Ameliyat sonrasında hasta kendine geldikten sonra radyoloji bölümde çekilen grafilerle elektrodların yerleri kontrol edilir. Hastaya aÄŸrı kesici; enfeksiyon riski açısından ise antibiyotik tedavisi verilir. Hastanın pansumanları günlük olarak kontrol edilerek hasta doktorunun uygun gördüÄŸü zamanda taburcu edilir. Taburcu sonrasında hastanın yakın takibi gerekmektedir.