BaÅŸ - Boyun Kanserleri Cerrahisi

hsgm_shutterstock_443539306_larenks_ca-min.jpg

OROFARENKS KANSERÄ°

ORAFARENKS KANSERÄ°

Orofarenks boÄŸazın hemen arkasındaki boÅŸluktur. Orofarenks dil kökü, yumuÅŸak damak, bademcik (tonsil)  bölgesi ve arka faringeal duvar (yutak) bölgelerinin birleÅŸiminden oluÅŸur. Bu bölgenin konuÅŸma, yutma, nefes alma ve mikroplara karşı vücudu koruma gibi görevleri bulunmaktadır. Bu bölgelerin herhangi birinde oluÅŸan kansere orofarenks kanseri denir. DiÄŸer kanserlere göre daha az görülürler. Ancak son zamanlarda 40-50’li yaÅŸlarda daha sık görülmeye baÅŸlamıştır. Erkeklerde daha sık görülür. Sigara ve aşırı alkol kullanımı kanserin nedeni olarak suçlanmaktadır. Bu bölge kanserlerinin önemi oluÅŸtuÄŸu yerde yeniden oluÅŸma ihtimalinin daha sık olması ve erken evrede çevreye ve uzak organlara yayılabilme yeteneÄŸidir.

OROFARENKS KANSERÄ°NÄ°N BELÄ°RTÄ°LERÄ° NELERDÄ°R?

Ağızın arka kısmında bulunan ve iyileÅŸmeyen beyaz ya da kırmızı leke veya sertlik; yutkunma sırasında ya da dil hareketleriyle oluÅŸan ve sıklıkla kulaÄŸa vuran aÄŸrı; diÅŸ protezinin yerine oturmaması, boyun bölgesinde uzun süredir bulunan ve en büyük çapı 1 cm’den büyük olan bir veya daha fazla kitle; inatçı öksürük ve tükürükle kan gelmesi; ağızda pis koku, yutma güçlüÄŸü, iÅŸtah azalması ve kilo kaybı gibi belirtiler bu hastalarda görülebilir.

OROFARENKS KANSERÄ°NÄ°N TANISI NASIL KONUR?

Yukarıda tarif edildiÄŸi gibi uzun süredir ağız içinde geçmeyen yara ya da beyaz bir leke görüldüÄŸü zaman mutlaka bir kulak burun boÄŸaz hastalıkları uzmanı tarafından muayene edilmelidir. Duruma göre doktorunuz o bölgeyi görerek ve elleri ile muayene ederek kitlenin boyutlarını ve özelliklerini inceler. Kesin tanı o bölgeyi lokal olarak uyuÅŸturarak alınan biyopsi (doku parçası)’nin patolog tarafından incelenmesi ile konulur.

Biyopsi sonrası hastalığın yayılımının deÄŸerlendirilmesi çok önemlidir. Bu nedenle çeÅŸitli radyolojik tetkiler yapılmaktadır. Bunlar arasında boyun ultrasonografik incelemesi, bilgisayarlı tomografi, manyetik rezonans görüntüleme sayılabilir.

OROFARENKS KANSERÄ°NÄ°N TEDAVÄ°SÄ° NASIL YAPILIR?

Bu kanserlerin tedavisinde KBB uzmanı, medikal onkolog ve radyasyon onkologları beraber çalışmaktadır. Her kanser türünde olduÄŸu gibi bu kanserlerde de erken evrede sonuçlar çok yüz güldürücüdür. Küçük boyutlu tümörler cerrahi olarak ya da lazer gibi özel tekniklerle çıkarılarak tedavi edilebilirler. Ancak ileri evre, büyük ve boyundaki dokulara da ilerlemiÅŸ tümörlerde hastanın ve hastalığın durumuna göre cerrahi olarak bu yapıların çıkarılması gerekmektedir. Bu daha kapsamlı ve büyük ameliyatta amaç tümörün etrafındaki belli bir miktar saÄŸlam doku ve boyundaki lenf dokuları ile birlikte çıkarılmasıdır. Böylece kanserin ilerlemesinin önüne geçilmiÅŸ olunur. Ameliyat sırasında cerrahinin boyutuna göre hastanın nefes almasını saÄŸlamak amacı ile geçici veya kalıcı olarak hastanın boyun bölgesine nefes deliÄŸi (trakeotomi) açılabilir. Ayrıca ameliyat sonrasında hastanın rahat beslenmesi amacı ile burundan mideye uzanan bir tüp yerleÅŸtirilebilir. Bu iki tüp hasta ameliyat sonrasında rahat nefes almaya ve yemek yemeÄŸe baÅŸladıktan sonra çıkarılır.

Ä°leri evre kanserlerde ameliyat sonrası radyoterapi ve kemoterapi gibi tedavi yöntemleri hastanın durumuna ve tümörün yayılımına göre kullanılabilir.

Her kanserde olduÄŸu gibi orofarenks kanserlerinde de erken evrede tanı hayat kurtarıcıdır. Hastalığın çevresindeki dokulara ve diÄŸer organlara sık ve kolay yayılabilmesi nedeni ile ağız ve çevresindeki her yara, beyaz leke, sertlik ya da düzensizlik mutlaka bir KBB uzmanınca incelenmelidir.