tiroid k.jpg

TÄ°ROÄ°D BEZÄ° HASTALIKLARI VE CERRAHÄ°SÄ°

TÄ°ROÄ°D BEZÄ° HASTALIKLARI VE CERRAHiSÄ°

Tiroid bezi içinde geliÅŸen ve ‘nodül’ olarak adlandırılan kitleler tek veya çok sayıda yani multinodüler guatr (MNG) olarak görülebilir.

TÄ°ROÄ°D NODÜLLERÄ° KÄ°MLERDE DAHA FAZLA BULUNUR?

Tiroid nodülleri özellikle kadınlarda sık görülmektedir. Yaklaşık üç kadından birinde var olabilen nodüller; iyot eksikliÄŸi olan bölgelerde ve radyasyona maruz kalanlarda ve ileri yaÅŸlarda da sıklıkla ortaya çıkmaktadır.

TÄ°ROÄ°D NODÜLLERÄ° NASIL TESPÄ°T EDÄ°LÄ°R?
Hasta tarafından Boyunda ÅŸiÅŸlik ÅŸeklinde belirtildiÄŸi zaman, rutin fizik muayene sırasında doktor tarafından, radyolojik iÅŸlem sırasında(örneÄŸin boyun ultrasonografi, boyun bilgisayarlı tomografi (BT) veya pozitron emisyon tomografisi (PET) gibi) saptanabilir.

TÄ°ROÄ°D NODÜLLERÄ° HANGÄ° ŞİKÂYETLERE SEBEP OLUR?

Nodüller genellikle saÄŸlık açısından zararsızdır. Ancak belirlendiÄŸinde bunların hormon üretimi yapıp yapmadığı ve kanser olup olmadığı araÅŸtırılmalıdır. Hastalarının çoÄŸunda nodüllere baÄŸlı ÅŸikâyet yoktur. Bazı hastalarda boyun bölgesinde ÅŸiÅŸlik ele gelebilir ya da görülebilir. EÄŸer nodüller çok büyürse nefes darlığı ve yutkunmada zorluÄŸa neden olabilir. Nodül içine kanama olursa aÄŸrı olabilir. Etraf dokulara baskı yapmasına baÄŸlı bası hissi ve ses kısıklığı olabilir. Nodüllerin fazla ÅŸekilde büyümesi kozmetik sorunlara yol açabilir. Bu problemlerin dışında aşırı tiroit hormonu üretimine yani hipertiroidiye yol açabilir. Bu durum hastalarda yorgunluk, kilo kaybı, çarpıntı, sinirlilik ve terleme gibi ÅŸikâyetlere yol açabilir.

HANGÄ° DURUMLARDA NODÜLLERÄ°N KANSER OLMA RÄ°SKÄ° VARDIR?
Cerrahi olmayan serilerde tüm tiroid nodüllerinde kanser olma riski %4 ile 6,5 arasında deÄŸiÅŸmektedir. Tek veya çok sayıda nodül olması kanser olasılığını genelde deÄŸiÅŸtirmemektedir. Ses kısıklığı, nefes darlığı, yutkunmada zorluk, erkek cinsiyet, tiroit bölgesinde ani baÅŸlayan ve hızlı büyüyen ÅŸiÅŸlikler ile haftalar veya aylar içerisinde büyümenin olması, kıvamının sert ele gelmesi, nodülün çevre dokulara yapışık olması, boyunda lenfadenopati (bezeler) saptanması, ailede genç veya ileri yaÅŸta tiroit kanser öyküsü, kendisinde daha önce tiroid kanseri geçirme öyküsü, boyuna radyasyon maruziyeti, iyot eksikliÄŸi olan bölgeler, yapılan görüntüleme tetkiklerinde (ultrason,bt gibi) nodüllerin kötü karakterli özellikler taşıması, nodüllerin kanser ile iliÅŸkili olma riskini arttıran durumlardır.

HANGÄ° HASTALARA BÄ°YOPSÄ° YAPILIR?
Klinik olarak hekimin kanserden ÅŸüphelendiÄŸi durumlarda, görüntüleme yöntemlerinde kanser ÅŸüphesi taşıması durumlarında ince iÄŸne aspirasyon biyopsisi denilen narkoz madde verilmeksizin veya ameliyat olmadan yapılan bir iÅŸlem ile biopsi yapılır. Ä°ÄŸne biopsisi sonuçlarının ÅŸüpheli olduÄŸu veya tekrarlayan yetersiz sonuç gelme durumlarında cerrahi biopsi iÅŸlemi yapılabilir.

TÄ°ROÄ°D NODÜLLERÄ°NÄ°N TEDAVÄ°LERÄ° NELERDÄ°R?

Nodüllerin tiroid hormon salgılaması,kanser veya kanser ÅŸüphesi,tıbbi ve kozmetik semptomlara,ÅŸikayet yaratıp yaratmamasına göre takip, ilaç tedavisi, cerrahi tedavi seçenekleri bulunmaktadır.